Omnichannel, het nieuwe toverwoord Retail?

Om omnichannel makkelijk uit te leggen is het  handig om in het kort de andere  channels toe te lichten .   Traditioneel  retail kent maar een afzetkanaal over het algemeen de fysieke winkel,  dit noem  je  single channel. Bij multichannel kan de consument bijvoorbeeld, naast de fysieke winkel ook kiezen voor een webshop. Deze zijn echten niet op elkaar afgestemd zodat er  verschillen kunnen zitten in bijvoorbeeld prijs of service. Cross channel gaat  nog een stap verder  (in de goede richting), de diverse kanalen zijn meer  eenduidig, ze lopen  georganiseerd  door elkaar. Voorbeeld, klant  kijkt   op internet bestelt en koopt in de  fysieke  winkel. Bij omnichanel  zijn de kanalen die gebruikt  kunnen worden  eenduidig  en gelijk qua beleving, uitstraling informatie en prijs.   Bijvoorbeeld  klant kiest een artikel wil dit ophalen in  de   winkel, laat het reserveren. Het  wordt fysiek gereserveerd voor de klant die  een berichtje ontvangt  dat het voor de klant klaar ligt, rets nog ophalen  en afrekenen  (al of niet  online)    en het  cirkeltje is rond.

Waar het bij omnichannel nou  omdraait is er voor zorgen dat   de klant bij de oriëntatiefase  bij  jou site blijft hangen door goede sfeer en daar de juiste  informatie kan  vinden , in ieder geval voldoende om een  keuzes te maken en het juiste gewenste  artikel aan te schaffen. De focus  wordt gaat meer richting ervaring en informatie dan verkoop.

Als ik zo eens  aan het winkelen ben, of ik dat nou vanachter  de laptop doe of lopend in de winkelstraat, kan ik nou niet  zeggen dat ik overal zo  gelukkig word. Ik vraag mijzelf dan ook regelmatig af  of men  de klant wel zo graag in de (web)winkel wilt.  Vooral  webwinkels zijn nog regelmatig een opsomming van artikelen voorzien van  een prijs een omschrijving met als  afsluiter het winkelwagentje waar je de boodschappen in kiepert om richting afrekenen te gaan. Veelal  mis ik de sfeer, ambiance en uitstraling. Zoals net aangegeven bij de uitleg van omnichannnel onmisbaar(het look in look&feel )

Weet men in een fysieke winkel sfeer en uitstraling toe te passen zie je de bijbehorende website lijkt het wel of het een totaal ander bedrijf is. Uiteraard komt het andersom ook  voor. Omnichannel geef de retailer juist de mogelijkheid om zijn winkel breder te trekken dan alleen het winkelpand. Een goede samenwerking tussen webstore en fysieke winkel zorgt voor een hogere  klantwaardering met een beter rendement. Denk er echter wel aan alle facetten mee te nemen  in het proces.  Zoals ik in het voorbeeld aangaf oriënteren, reserveren, communiceren, ophalen en afrekenen. Dit alles in eenduidig en herkenbaarheid lukt je dit, dan is voor  jou “ omnichannel” het toverwoord.

NEEM CONTACT OP

We zijn op dit moment niet online. Maar laat een berichtje achter en we nemen contact op!

Sending

©2020 Winkel Retail Advies mede mogelijk gemaakt door Webshifters.com

Log in with your credentials

Forgot your details?