Gelukkig ze zijn er nog

Er is een branche binnen retail die nog lekker blijft voortborduren op oude gewoonten en clichés. Daar vanaf stappen,  in mijn ogen willen ze dat (nog) niet. De automobielbranche. Het is misschien niet echt retail zoals we dat gewend zijn maar het is wel een winkel waar klanten met hun karretje of mandje (voor kleinere auto’s) doorheen laveren om een keuze te maken.

De nog steeds op mannen gerichte winkels of showrooms zoals ze heten, hebben qua beleving   zeker de laatste decennia grote sprongen gemaakt , helaas blijft het daar dan wel zo’n beetje bij. Ook is  hier  uitstaling en beleving essentieel zeker voor het imago van het merk/merken, of naam van het bedrijf. Echter kun je je afvragen of de verkoper (meer M dan V)  in die ontwikkeling is mee gegaan. Ik denk niet helemaal. Neem bijvoorbeeld de aandacht verdeling tussen klant man en klant vrouw is dat nu op het zelfde niveau , oké  het aantal mannelijke bezoekers is nog steeds hoger dan de vrouwelijke, de laatste groep hier zeer zeker met een opmars bezig.

Zijn de retailregels hier dan ook toe te passen zult u zich  afvragen? Tuurlijk.

Neem uitstraling:  de merkdealers zijn meestal van verre zichtbaar en het is herkenbaar wat voor merk ze vertegenwoordigen de uitstraling is landelijk (wereldwijd?) eenduidig . Ook  aan de binnenzijde is de formule ook weer voor wat betreft uitstraling herkenbaar en eenduidig. Tot zo ver prima. Ook onafhankelijke bedrijven doen er alles aan om de aandacht van de klant te trekken. Ook dat lukt, al is dit niet altijd positief.

Neem routing en assortimentsopbouw; daarin is de opbouw vaak verre van logisch. Het nieuwste model staat vaak direct bij binnenkomst in een vaak goed gevulde uitvoering. Wil je een andere uitvoering zien dan moet je die maar ergens anders in de vaak overvolle showroom zoeken. ik zou zeggen zet een paar mooie demomodellen  buiten bij de entree (de buitenpresentatie) zodat de klant als het ware uitgenodigd wordt om naar binnen te komen. En bouw binnen het assortiment op met het mooiste achterin. Zet binnen de diverse assortimenten lees modellen, een eye catcher neer. Maak gebruik van visuals om de sfeer te scheppen waar de klant zich mee kan vereenzelvigen. Of laat zien wat de usp’s  zijn  van de auto, doe eens gek en hang een caravan achter die bekroonde trekauto.  Dat spreekt toch meer dan een poster met tekst?

Maar ja,  de showroom en de buitenzijde kan je zo aantrekkelijk maken als  maar kan zolang je de factor mens,  de verkoper niet mee verandert…………    automobielbedrijf ik daag u uit maak van u showroom een autowinkel,  komt u er niet uit neem gerust contact op want samen hebben we de wijsheid vast wel in pacht.

Volg ons op ook op www.facebook.com/winkelretailadvies

NEEM CONTACT OP

We zijn op dit moment niet online. Maar laat een berichtje achter en we nemen contact op!

Sending

©2020 Winkel Retail Advies mede mogelijk gemaakt door Webshifters.com

Log in with your credentials

Forgot your details?