Winkelbeeld

Voor wie de schoen past…….

 Winkelbeeld, dat is bij vele retailers toch nog een groot drama.  Ooit in het verleden is de winkel zo gemaakt en in de loop der jaren steeds een beetje aangepast. Zie het als een huis waar steeds weer iets wordt bijgebouwd. Een nieuw assortiment wordt veelal neergezet waar ruimte is terwijl commercie de basis zou moeten zijn. In de winkel van een woninginrichter vroeg ik waar de gordijnroeden waren, ‘nou gewoon  bij de tapijtrollen’ was het antwoord, daar was toen ruimte logisch toch??   Overdrijf ik, ik wou dat dat zo was.

Om de retailer zonder vooroordeel naar de winkel te leren kijken (zoals een klant doet) maak ik gebruik van de winkelchecklist, daarop staan alle facetten die van belang zijn voor een zo optimaal mogelijk winkelbeeld. Waarom is winkelbeeld  eigenlijk zo  belangrijk? Het is bepalend of de klant koopt hoeveel, wat, etc. Een winkel, fysiek of webshop maakt niet uit welke, is een locatie waar de waren worden uitgestald met als doel verkocht te worden. Je winkel is eigenlijk je eerste verkoopster. Het is niet alleen je, duurste verkoopster maar ook de beste, althans dat moet het zijn. Ze heeft alleen wel een groot nadeel ze toont totaal geen eigen initiatief je zult dus zelf op zoek moeten waar haar kracht ligt en dat zal je als ondernemer er dan ook zelf uit moeten halen.

Enkele tips

Veelal vergeten maar de winkel begint buiten, (home page) dat is tenslotte het eerste wat de klant ziet. Ga naar buiten en kijk eens naar je winkel niet twee meter van de pui af maar ga aan de overkant van de straat en kijk eens hoe de passant/klant reageert(of niet) op de winkel. Ben je buitenpresentatie uit gewoonte neergezet (geen ruimte meer in de winkel of omdat het altijd buiten staat) maar zet het neer met een commerciële gedacht met als doel de passant in de winkel te krijgen.

Zorg ervoor dat de klant  voor in de winkel de mogelijkheid heeft de winkel  de te scannen.  De klant bepaalt in een oogopslag waar hij naar toe gaat overzicht en toegankelijk is dus belangrijk. Blokkeer je het hoofdpad dan gooi je de hele routing in de war.

Houdt bij presentatie van de artikelen rekening met bijverkoop of koppelverkoop. De kwast bij de verf, waarom zal je het de klant en jezelf niet makkelijk maken.

Licht trekt aan, gebruik de verlichting van de winkel door producten goed te verlichten (aan te lichten)

Positiespel van de medewerkers, kassières bevinden zich achter de kassa en verkopers in de winkel. Heb je geen kassières nodig omdat je geen supermarkt bent? Zorg dan dat de verkoopsters in de winkel staan en niet achter de kassa /toonbank. Gebruik rustmomenten in de winkel om te voorkomen dat de consument teveel aan informatie tot zich krijgt.

Benoem warme en koude plekken in je winkel, evenals vaste actiepunten.

Soms moet je goederen uit de winkel halen om andere producten ruimte te geven om verkocht te kunnen worden. Een massa van een enkel artikel verkoopt beter dan een massa van diverse artikelen je raakt eerder de focus kwijt de kunst van het weglaten.

En zo kan ik nog well even doorgaan. Gaat het lukken om eens goed als kant naar je winkel te kijken(met een winkelchecklist)?  Zo niet ik kom je graag helpen met vele waardevolle en vaak simpele tools en tips voor je. En als je je nu aanmeldt geldt een special actietarief.

  

    

NEEM CONTACT OP

We zijn op dit moment niet online. Maar laat een berichtje achter en we nemen contact op!

Sending

©2020 Winkel Retail Advies mede mogelijk gemaakt door Webshifters.com

Log in with your credentials

Forgot your details?