Bah, cijfers….?

Cijfers delen?, ga nou maar gewoon verkopen!!

 

Het blijft mij toch altijd maar weer verbazen hoe ondernemers omgaan met hun cijfers.  ‘Cijfers hoef jij niet te weten joh, ga nou maar gewoon verkopen”.  Geen uitzonderlijke houding van veel retailers.  Er wordt op cijfergebied nog maar bar weinig gedeeld met de medewerker die het moeten maken. Waarom eigenlijk, uit angst dat ‘men’ dan ziet dat je toch niet zo een grote jongen bent als je je voordoet, of is het de angst dat ‘men’ je cijfers weet?. Veelal zijn cijfers voor retailers ook maar eng en is het de onwetendheid wat je met cijfers moet doen.  De retailer gunt zichzelf vaak niet de tijd om eens achter in z’n kantoor te gaan zitten om de cijfers eens goed te analyseren, zonde ondernemer “omzet maak je in de winkel maar geld verdien je op je kantoor” geef ik dan aan als ik met de retailer toch over cijfers begin te zeuren .

Door goed om te gaan met cijfers kun je een beter resultaat boeken, een betere omzet neerzeten, het rendement verbeteren, je medewerkers beter beoordelen, vooruit kijken, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Voorbeeld? Hoe kan je als verkoopster v/m nou goed je werk doen als je niet weet wat je moet verkopen? Nou gewoon alles hoor ik je zeggen, maar is het niet fijner voor de verkopers m/v om te weten als  assortimentsgroepen achterblijven en waar dus extra aandacht aan gegeven moet worden? Of denk je eens in hoe  motiverend het werkt als de  verkooptroepen  weten dat ze zaterdag bijna het omzetdoel hebben? Nou reken maar dat ze daar vol voor gaan en boven budget zullen eindigen.

Als je naast  de gebruikelijke cijfers als omzet, marge en klantenaantallen, niet weet welke cijfers je kunt gebruiken als sturingsmiddel volgen hier enkele voorbeelden.

o   Stuks per bon, het aantal artikelen dat per klant is verkocht (zegt iets over bijverkoop, koppelverkoop dus verkoopkunde en zegt ook iets over de winkelindeling).

o   Gemiddeld bonbedrag,  de hoogte van de kassabon, voor wat voor bedrag koopt de klant (zegt iets over winkelinrichting, verkoopkunde, upselling)

o   Omzet per medewerker, geeft aan of je de juiste persoon hebt en of die op de juiste momenten aanwezig zijn.

o   Conversie, de verhouding tussen bezoeker en klant. Hoeveel bezoekers maak je klant. Dit getal zegt iets over de totale winkel.

 

Ga er eens mee  aan de slag, je zult zien het geeft gegarandeerd resultaat.

Kom je er niet uit of wil je meer weten? Tja daar ben ik dan weer voor, ik hoor het graag!!

 

Volg ons ook op www.facebook.com/winkelretailadvies

 

 

NEEM CONTACT OP

We zijn op dit moment niet online. Maar laat een berichtje achter en we nemen contact op!

Sending

©2020 Winkel Retail Advies mede mogelijk gemaakt door Webshifters.com

Log in with your credentials

Forgot your details?