Winkeltje spelen is geen spel.

 

Ik ben graag in winkels, ik hou van winkels het fascineert mij, vooral het gedrag wat consumenten vertonen in de winkel en hoe de winkel de consument manipuleert hoe de winkel bepaalt wat de klant koopt.

Wat is een winkel?  Volgens de Dikke van Dale  ‘’een gebouw  waar goederen aan consumenten verkocht   “ en volgens    Wikipedia  past  de volgende  omschrijving het beste  ‘’ Een winkel is een plaats waar koopwaar wordt aangeboden en verkocht “  Beide kort en krachtig zonder verdere opsmuk. Maar doen deze omschrijvingen de winkel voldoende eer aan?  Enerzijds wel het gaat er tenslotte om dat de goederen verkocht worden, anderzijds is er tegenwoordig toch wel meer voor nodig om de goederen aan de ‘man’ te brengen.   Vroeger kon je volstaan door de goederen al of niet in een ruimte te leggen, het werd vanzelf wel verkocht concurrentie was er bijna niet en de detaillist bepaalde min of meer wat iemand kocht, dat waren nog eens tijden voor de detaillist.  Je zou bijna zeggen dat je als klant blij mocht zijn dat je iets mocht kopen. Gelukkig (ook voor mij als Retail adviseur) is er een hoop veranderd en is er wel wat meer nodig om te laten zien dat je er bent.

 

Wat eenieder zal beamen is dat de locatie belangrijk is voor een winkel, hoeveel moeite wil een consument doen om naar de winkel te komen. Dat is geheel afhankelijk van de branche, de formule en de overige bewinkeling.  Over locatie kun je wel een heel hoofdstuk vullen, daar gaan we dan uitvoerig op de kracht van een locatie met daarin ook opgenomen bereikbaarheid, parkeergelegenheid.

 

 

 

De winkel benadert eigenlijk de ideale verkoper heel dicht. Hij staat altijd voor je klaar, doet precies wat jij wilt geeft geen commentaar is er altijd, sterker nog is er vaker dan de ondernemer. Maar zoals altijd heeft de winkel ook zijn keerzijde in zijn doen en laten is de winkel nogal passief, initiatief nemen?  Ho maar. Tegengas geven als de winkelier verkeerd met de winkel omgaat?  Vergeet het maar. Het is een echte meeloper, schandalig het is tenslotte wel de duurste kracht, duurder dan de ondernemer en  bij veel detaillisten nog over betaald ook (lees te hoge voorraad)

Bij goed gebruik kun je als ondernemer veel profijt van deze ras manipulator hebben en je veel plezier en succes geven.  Binnenkort zal ik dieper ingaan op de onderwerpen die je moet weten om een zo optimaal mogelijke winkel neer te zetten. Kan het in ieder geval niet aan de winkel liggen als de onderneming niet succesvol wordt.

 

Ik ben graag in winkels, ik hou van winkels het fascineert mij, vooral het gedrag wat consumenten vertonen in de winkel en hoe de winkel de consument manipuleert hoe de winkel bepaalt wat de klant koopt.

Wat is een winkel?  Volgens de Dikke van Dale  ‘’een gebouw  waar goederen aan consumenten verkocht   “ en volgens    Wikipedia  past  de volgende  omschrijving het beste  ‘’ Een winkel is een plaats waar koopwaar wordt aangeboden en verkocht “  Beide kort en krachtig zonder verdere opsmuk. Maar doen deze omschrijvingen de winkel voldoende eer aan?  Enerzijds wel het gaat er tenslotte om dat de goederen verkocht worden, anderzijds is er tegenwoordig toch wel meer voor nodig om de goederen aan de ‘man’ te brengen.   Vroeger kon je volstaan door de goederen al of niet in een ruimte te leggen, het werd vanzelf wel verkocht concurrentie was er bijna niet en de detaillist bepaalde min of meer wat iemand kocht, dat waren nog eens tijden voor de detaillist.  Je zou bijna zeggen dat je als klant blij mocht zijn dat je iets mocht kopen. Gelukkig (ook voor mij als Retail adviseur) is er een hoop veranderd en is er wel wat meer nodig om te laten zien dat je er bent.

 

Wat eenieder zal beamen is dat de locatie belangrijk is voor een winkel, hoeveel moeite wil een consument doen om naar de winkel te komen. Dat is geheel afhankelijk van de branche, de formule en de overige bewinkeling.  Over locatie kun je wel een heel hoofdstuk vullen, daar gaan we dan uitvoerig op de kracht van een locatie met daarin ook opgenomen bereikbaarheid, parkeergelegenheid.

 

 

 

De winkel benadert eigenlijk de ideale verkoper heel dicht. Hij staat altijd voor je klaar, doet precies wat jij wilt geeft geen commentaar is er altijd, sterker nog is er vaker dan de ondernemer. Maar zoals altijd heeft de winkel ook zijn keerzijde in zijn doen en laten is de winkel nogal passief, initiatief nemen?  Ho maar. Tegengas geven als de winkelier verkeerd met de winkel omgaat?  Vergeet het maar. Het is een echte meeloper, schandalig het is tenslotte wel de duurste kracht, duurder dan de ondernemer en  bij veel detaillisten nog over betaald ook (lees te hoge voorraad)

Bij goed gebruik kun je als ondernemer veel profijt van deze ras manipulator hebben en je veel plezier en succes geven.  Binnenkort zal ik dieper ingaan op de onderwerpen die je moet weten om een zo optimaal mogelijke winkel neer te zetten. Kan het in ieder geval niet aan de winkel liggen als de onderneming niet succesvol wordt.

 

 

NEEM CONTACT OP

We zijn op dit moment niet online. Maar laat een berichtje achter en we nemen contact op!

Sending

©2018 Winkel Retail Advies mede mogelijk gemaakt door Webshifters.com

Log in with your credentials

Forgot your details?