1.
‘De kracht van het collectief’, dat zal menig franchiser niet vreemd in de oren klinken. Ben je geen franchiser dan zit je vaak bij een inkooporganisatie. Als je deze winkeliers vraagt naar het waarom dan krijg je steevast als antwoord dat je het niet meer alleen kunt. Ze geloven (bijna) allemaal dat je het samen moet doen. Onthoud dit even, ik pak het zo weer op.
1.
Volgens mij is er geen enkele retailer die niet wil dat er meer klanten naar zijn winkel komen. Volgens mij is er ook geen enkele retailer die niet inziet dat de omliggende dorpen en steden concurrenten zijn of meestal zijn. Volgens mij is er dan ook geen enkele ondernemer die de concurrentiestrijd niet wilt aangaan om de consument (lees bewoners uit eigen regio en de toerist) binnen de eigen winkelkern te houden.
Als we 1 en1 bij elkaar optellen komt eruit dat iedereen wel weet dat je dit niet alleen kunt, zelfs Rémi uit ”Alleen op de wereld” kon niet zonder zijn dieren. Waarom zijn er dan nog zoveel retailers die het wel alleen doen? Sinds kort mag ik ook het centrummanagement doen in mijn mooie woonplaats Eerbeek op de Veluwe. Ook hier zijn er ondernemers die te weinig gebruik maken van elkaar, wees gerust ondernemer u bent hier absoluut niet uniek in dit komt bijna overal voor, maar of dat handig is? Ik betwijfel het. Als je de concurrentiestrijd met de omliggende plaatsen wilt aangaan, als je een vuist richting instanties wilt maken, als je allerlei activiteiten wilt organiseren dan bestaat daar maar een woord voor… SAMEN!! Met zijn allen op een wagen richting de concurrentiestrijd, wil je toch liever in je eigen karretje blijven, koppel deze dan aan elkaar en zet er een goede locomotief voor!!!