Mystery shop bezoek – Dat meen je niet!

Mystery shopping

Wat ook zeer nuttig en ogen openend is, mystery shop bezoeken. Hierbij wordt de winkel door een “klant” bezocht. Deze mysteryshopper kan van alles zijn variërend van een moeder met kind tot een zakenman in een net pak. Via een overzichtelijk verslag laten wij de retailer zien hoe zij (retailer en team) daadwerkelijk op de klant overkomen en of de klanten benaderd worden zoals is afgesproken.

Ik vertel vast niks nieuws dat de resultaten verrassend, hilarisch maar ook diep triest zijn. Klanten zijn nog steeds niet altijd overal even welkom, wie dit niet gelooft neem ik graag eens mee op pad. Het meest zorgelijke vind ik trouwens wel dat de slechte resultaten niet alleen maar door de medewerkers worden behaald, de ondernemer doet in vele gevallen een geslaagde gooi om bovenaan de lijst te komen (en maar klagen dat de klanten wegblijven… vind je het gek!!)

Een paar ervaringen:

  • Ja meneer, deze is prima ik gebruik het zelf ook (ik wil helemaal niet weten wat je gebruikt, ik wil weten wat het beste voldoet aan mijn wensen)
  • ‘Dag meneer, kan ik u helpen? (dan zeg ik altijd nee, en wacht dan af hoe degene zich hier uit redt, erg leuk. Stel open vragen ‘waar kan ik u mee helpen?’)
  • Niet begroeten van de klant bij binnenkomst
  • Direct op de rug van klant springen als deze nog maar net op de deurmat staat
  • Komt een man alleen een bloemenzaak binnen (de ideale klant, heeft misschien wat goed te maken, of moet op bezoek naar zieke collega) en gaat voor de bloemen of planten staan. Hij wordt leuk geholpen door medewerk(st)er met de groene vingers zodat een keuze wordt gemaakt tot zo ver prima.. Maar nu komt het de medewerk(st)er sluit het verkoopgesprek daarna direct af (‘deze maar en dan’?). Voordat ik überhaupt kan zeggen dat ik nog wil kijken naar een leuke vaas (ik had heel wat goed te maken) komt de laatste voor mij afrondende vraag “is het voor een cadeau dan zal ik het even in cellofaan inpakken’’) fijn zo een met de klant meedenkende medewerk(st)er. Wat het wel weer leuk maakt is de verbaasde gezichten als je aangeeft nog wat erbij zoekt.
  • Ook een leuke dat als je zonder aankoop de winkel verlaat nog even nageroepen wordt of je het niet hebt kunnen vinden, een beetje late reactie vind je niet?
  • Huisdieren in de winkel, die je even komen verwelkomen met hun natte snuit.
  • Als met veel pijn en moeite tussen de dozen door moet laveren om een doorgang te vinden, even naar de klant roepen ‘kunt u er door’ en dan blijven kijken of het ook daadwerkelijk lukt.
  • In de buurt van de ingang alvast de klanten door de rookwolken van de rokende medewerk(st)er verwelkomen.

Echt waar?!

Bovenstaande ervaringen verzonnen? Nee helaas, wellicht wat overdreven dan? Was het maar waar, nee het zijn de ervaringen zoals deze zich echt hebben voorgedaan. Ook benieuwd hoe het bij u gesteld is dan zullen wij de proef op de som nemen. Het resultaat zal je verrassen.

NEEM CONTACT OP

We zijn op dit moment niet online. Maar laat een berichtje achter en we nemen contact op!

Sending

©2018 Winkel Retail Advies mede mogelijk gemaakt door Webshifters.com

Log in with your credentials

Forgot your details?