RetailScan – vertrek uit schattig dorpje

Enige tijd geleden kwam ik in contact met Paul voor een RetailScan. Paul, een ondernemer uit een klein ‘schattig’ dorpje zoals er (gelukkig?) nog genoeg van zijn in ons land. Zo’n dorp dat in de zomer vele inwoners meer telt dankzij de vele toeristen die elk jaar trouw terug komen. Zo’n dorp waar je doorheen rijdt op weg naar je volgende bestemming. Het is ook zo’n dorp waar je in de kern, of wat daar nog van over is heel goed kunt zien welk woonhuis vroeger winkel is geweest.

Dat zijn er altijd best wel veel (wellicht een leuk spelletje om te doen met de kids tijdens de vakantie). Het wordt echter steeds moeilijker om deze vermomde winkels te herkennen. Waarom, het worden er elk jaar meer zodat het meer op gewone bouw gaat lijken dan op voormalige winkelpanden. Dit is natuurlijk leuk voor het spelletje maar funest voor retailers die er nog (wel) zitten. Kortom zo’n dorp dus. Naast een niet al te grote supermarkt van een gemiddelde formule is ‘mijn’ ondernemer (speciaalzaak) de enige retailer voor food en drank. Verspreidt over het dorp zitten nog enkele  andere retailers (bv rijwielhandel, woninginrichter, kleding e.a.). Volgens mij is het ook wel duidelijk geworden wat het probleem is van deze ondernemer.

Locatie retail ondernemer

Heeft deze winkel nog een toekomst? Hoe ziet die eruit, wat is de wens van de consument en het aller belangrijkste is de ondernemer klaar voor die toekomst lees verhuizing naar het naastgelegen dorp, blijven zitten is geen optie. Om antwoord op deze vragen te krijgen heb ik eerst de RetailScan gemaakt, niet alleen van de onderneming maar ook van de ondernemer. Enkele onderwerpen die aan de orde komen zijn: waar woont de klant, waar winkelt die klant, winkelbeeld en assortiment afstemmen op behoefte, omzetprognoses, marktcijfers versus winkelcijfers etc. en zoals eerder aan gegeven wat is het kennis en kunde niveau van de ondernemer van deze onderwerpen.

Geen omzetruimte

Uit de RetailScan van ondernemer Paul, kwam naar voren dat er geen omzetruimte meer is, nog sterker het getal is negatief. Je hoeft net als ik geen geleerde te zijn om tot deze conclusie te komen een vrij voor de hand liggende conclusie. Enkele andere conclusies zijn te hoge voorraad (daardoor te weinig ruimte op de rekening courant) waardoor de noodzakelijke investeringsruimte bij verhuizing in gevaar komt. Ook de te lage marge in vergelijking met branchegenoten helpt er niet aan mee. Hoe meer we de RetailScan bespreken hoe kleiner de grijns op het gezicht van Paul wordt terwijl die toch altijd volop aanwezig was. Bij mij echter wordt de grijns steeds groter ik ken de conclusies uiteraard al en weet dat achter elke conclusie een oplossing staat, ik heb tenslotte de Retailscan gemaakt.

Conclusie RetailScan

De belangrijkste is de bevestiging om uit het kleine schattige dorpje te vertrekken. Dit is geen fictie de winkel bestaat echt en dit project speelt op dit moment.

Waar we nu staan? Na een inventarisatie van de conclusies zijn deze eerst geplaatst op een tijdsbalk met een begin en eindtijd om overzicht te houden. Zaken die nu op de tijdsbalk staan:

  1. Locatie bezoeken in het naastgelegen dorp, een haalbaarheidsonderzoek zit al in de RetailScan verwerkt. Waar gaan we zitten met welk assortiment en wat wordt het winkelbeeld.
  2. Verlagen van de voorraad om de liquiditeit te verbeteren. Assortimentskeuzes maken n.a.v. de wens van de klant. Voor alles geldt trouwens dat we de Retailscan als basis gebruiken.
  3. Hoe gaan we internet, webwinkel en de diverse sociale media in winkel verwelkomen en omarmen onder het motto internet is juist voor de fysieke winkel een kans integreren die handel.

Kortom weer een mooi project en wordt vervolgd!! Binnenkort meer over dit project en de verdere voortgang.

NEEM CONTACT OP

We zijn op dit moment niet online. Maar laat een berichtje achter en we nemen contact op!

Sending

©2018 Winkel Retail Advies mede mogelijk gemaakt door Webshifters.com

Log in with your credentials

Forgot your details?